Kéktúra 23. szakasz: Bélapátfalva-Szarvaskő 3/1. rész

2020. OKTÓBER

2021. június 27. - Andi a rengetegben

20201031_090202_300.jpgEredeti tervem, miszerint ebben az évben végigjárom a kéket, már tavasszal, a covid begyűrűzésekor megdőlni látszott. Aztán júniusban a ramaty időjárás hátráltatott, így akkor csak annyit irányoztam elő magamnak, hogy jó lenne Putnokig eljutni. Legutóbb pedig Putnokról indulva elértük Józsival Bélapátfalvát, ám ismét közbeszólt az élet, és a szakadó esőnek, illetve az azt vízszintesen fújó szélnek köszönhetően Szarvaskőig már nem jutottunk el. Ezt a hiányzó szakaszt vettük célba ezen a szépnek ígérkező utolsó októberi napon. S hogy ne csak 11 km-ért utazzunk annyit, kitérőként hozzácsaptuk a Bél-kőig tartó kilométereket is.

Reggel otthon túrázásra még teljesen alkalmas időjárás volt. Borús, de nem esett és ennyi már ideálisnak is nevezhető. Elindultunk. A Mátra vonulatait álomszerűen megvilágították a reggeli napsugarak, úgy tűnt, verőfényes napsütésben lesz részünk, ám ahogy közeledtünk a Bükk felé, egyre sötétebb felhők telepedtek a hegyre. Eger magasságában már elkezdett szemerkélni, aztán szakadni. Teljesen elszontyolodtam. Akár vissza is fordulhatnánk. Megnéztem az előrejelzést, minden oldalon azt írták, hogy délelőtt megszűnik a csapadék és kisüt a Nap. Hinni akartam nekik, de olyan idő volt, hogy nehezemre esett. Az autót Szarvaskőn hagytuk, itt végzünk, ha minden jól megy, így nem leszünk már semmilyen menetrendhez kötve, haladhatunk kényelmesen, csak sötétedés előtt érjünk ki az erdőből. Innen busszal mentünk tovább Bélapátfalváig. Sűrűn esett. A buszmegállóban tanakodtunk, elinduljunk-e, de aztán úgy döntöttünk, ha már itt vagyunk, csináljuk meg. Legfeljebb megint rommá ázunk. Legfeljebb nagyon fogom utálni a Bükköt. Így csak kicsit utálom, hogy a múltkor minden gyönyörűségét elvette tőlünk. Legfeljebb lesz egy olyan szakaszunk, amit szinte végig esőben csináltunk meg. Legfeljebb.

Folyamatosan esett, ennek ellenére a település fölött magasodó hegyoldal jól kivehető volt. Már ennyivel előnyösebb helyzetben voltunk most, mint a múltkor. A ciszterci apátsághoz vezető úton folyóként kanyarogva hömpölygött lefelé a víz, még szerencse, hogy csak az út szélén. A kolostort csak kívülről tudtuk megnézni, mivel nem töltöttünk időt azzal, hogy megvárjuk a 10 órás nyitást.

20201031_091524_300.jpgA Boldogságos Szűzről elnevezett bélháromkúti templomot a ciszterciek építették, eredetileg román stílusban, hogy a környékbeli kunokat és besenyőket keresztény hitre térítsék. Alapítólevele 1232-ből származik. A 14-15. században gótikus stílusban tovább bővítették, a török hódoltság alatt azonban súlyosan megrongálódott az épület. A szerzetesek lakhelye a templom déli oldalához csatlakozott, ma már csak romjai láthatóak a monostornak.

Indultunk is tovább, és ahogy haladtunk, úgy kezdett csöndesedni az eső. Mire úgy igazán bevetettük magunkat az erdőbe, pont el is állt. Az őszi erdő maga volt a csoda. Ezernyi színével teljesen elvarázsolt minket, szinte lépésenként álltunk meg fotózni. Imádom az őszt, pont emiatt a színorgia miatt. Lassú emelkedőn haladtunk fölfele kényelmesen. Már-már kezdett utat törni magának a Nap is, és már előre ujjongtam, hogy végre szép időnk lesz, látni is fogunk valamit.

Egy kicsit erősebb kaptatóval levágtuk magunknak a vasbánya oldalánál vezető kanyart, ám ahogy felértünk, ismét elkezdett esni az eső. Nem is kicsit. Előbányásztam az esőkabátot, gyorsan magamra rángattam, így már nyugodtabban sétáltam. A pala bányánál megcsodáltuk a kövek lávaszerű omladékát, majd innen is elindultunk néhány perc nézelődés után. Egy domboldalt kellett még megkerülni, közben ismét elállt az eső. Levettem az esőkabátot, elcsomagoltam és bíztam benne, hogy többet nem kell már előszedni. A kanyarba érve aztán őrületes panoráma fogadott bennünket.