Andi a rengetegben

Kéktúra 18. szakasz: Felsőpetény-Katalinpuszta 3/2. rész

2020. SZEPTEMBER

2021. május 19. - Andi a rengetegben

20200905_093949_300.jpgAhogy felértünk a dombtetőre, a látvány mindkettőnket megnyugvással töltött el. A távolban a Börzsöny magasodott, míg tőle jobbra a Nógrádi-medence síkjára kaptunk rálátást. A kettő között szántóföldek és erdők sora váltotta egymást. Én természetesen felkapaszkodtam a magaslesbe, miután meggyőződtem róla, hogy nem fog összeomlani alattam. Nem kaptam sokkal több kilátást, mint 3 méterrel lejjebb, de azért ezt nem hagyhattam ki.

Ezen a platón gyalogoltunk tovább, meg-megállva, hallgatva a csöndet, a szél halk suhogását és a madarak távoli vijjogását. Szeretem az ilyen testet-lelket ellazító pillanatokat.

Túl sokat nem időzhettünk itt, haladni kellett. Egy útelágazásnál jobbra tartva nemsokára elérkeztünk oda, ahol a kék jelzés találkozik a pirossal és megkezdődik az erős hegymenet az innen 2,8 km-re lévő Naszály-csúcsra. A következő kb. 1,5 km először nem túl erősen, később viszont annál vakmerőbben emelkedik. Először én mentem elöl, aztán valahol félúton váltottunk. Józsi vitte a prímet, de legalább jó húzóerő volt számomra. Így is megálltam néha szuszogni, időnként pedig fotózni, mert ez kiváló alkalom a lazulásra. Éreztem is a hátsó fertályomban és a combjaimban, hogy ég a zsír. A szint java részét aztán mégis leküzdöttük, az emelkedő megszelídült és köves ösvényen tapostunk tovább.

A nehézségekért cserébe mesés panorámát kaptunk a hegy oldalából. A Börzsöny vonulataitól a Cserhát dombjain át egészen a Mátra távoli tömbjéig széles volt a látóhatár. Alattunk erdőrengeteg, melyet időnként egy-egy zöldellő és sárgás termőterület négyszöge tört meg. Több ilyen kilátópont is akadt ezen a szakaszon, mi pedig mindről megcsodáltuk a látványt.

Még néhány métert tettünk meg, amikor elértük a Násznép-barlang felé vezető elágazást. 100 méter. Na jó, menjünk, nézzük meg, ha már itt vagyunk, az a 100 méter pedig igazán nem nagy kitérő. Gondoltam ezt egészen addig, amíg rá nem léptem a lefelé vezető ösvényre. Nem ez volt álmaim ereszkedése egy olyan barlang felé, ahová még be sem lehet menni. Igyekeztem mindenben megkapaszkodni, amiben csak lehetett és erősen koncentráltam a lábam elé, nehogy Józsi nyakába zuhanjak, aztán úgy boruljunk arccal előre, mint a dominók. Ja nem, dehogy, Józsi már előre gondolkodott és jó nagy távolságot hagyott kettőnk között, ha csúszok vagy zuhanok, nyugodtan zuhanjak csak egyedül.

Egy örökkévalóságnak tűnt, mire végre elértük a barlangot, ami viszonylag nagy bejárattal rendelkezik, ám a denevérek lakóhelyét nem ildomos zavarni, így csak kívülről kukucskáltunk befelé, de bevallom, én nem láttam semmit.

20200905_112131_300.jpgNépies nevén: Násznép-lyuka. A megkülönböztetetten védett, 223 méter hosszú, 12 méter magas barlang a 20. század elején végzett ásatások során előkerült ősállatok csontjai mellett talált edénytöredékek sokasága miatt kapta a nevét. A monda szerint egy jobbágy fia és a közeli vár urának lánya egymásba szerettek. Titokban összeházasodtak, ám amikor hazafelé tartottak, a vár ura mérgében üldözni kezdte a násznépet, akik ebbe a barlangba menekültek és itt várták meg, amíg a lány apja elfogadta a fiatalok házasságát. Egy másik legenda szerint a törökök által a közeli Kosdról üldözött násznép ebbe a barlangba menekült és itt tartották meg a lagzit. Az évek során egyik legenda sem igazolódott be.

Itt találkoztunk össze ismét azzal a házaspárral, akivel a buszról leszállva már összefutottunk. Mégsem indultak rossz irányba, csak még elnézelődtek a környéken. Pár percet elidőztünk itt, majd ugyanazon a fantasztikus úton, amelyiken jöttünk, elindultunk visszafelé. Valahogy egy kicsit mégis másnak tűnt fölfelé. Nem emlékeztünk, hogy lefelé érintettük-e adott tereptárgyakat és mintha meredekebb is lett volna most, mint amikor jöttünk, de végülis felértünk. Igaz, hogy az elágazást jóval elhagytuk, de ez van, ha egy pasi megy elöl…

20200905_114926_300.jpgMég várt ránk némi emelkedő, de már korántsem olyan vad, mint ezelőtt, aztán ott állt előttünk a sorsára hagyott geodéziai mérőtorony, mint kilátó. Minden leírásban olvasható, hogy nem túl biztonságos felmászni a tetejére, ennek ellenére mindenkinek kényszere van, hogy szétnézzen fentről. Miért mi hagytuk volna ki? Szerencsénkre még a tumultus előtt eltölthettünk nyugalmasabb körülmények között egy kis időt, mindig csak egy-egy pár váltotta egymást körülöttünk. Na de nem véletlen, hogy mindenki igyekszik megcsodálni a panorámát, ami innen nyílik, mert valóban feledhetetlen. A Duna vonala, a Visegrádi-hegység a várral, a Börzsöny, a Cserhát, a Mátra, de még a távoli Alacsony-Tátra hegyei is jól kivehetőek voltak. Tiszta időben talán még a Magas-Tátra is látszik. A fák még nem nőtték túl a tornyot, így érdemes kockára tenni az életünket a látványért, melyet a Cserhát legnyugatibb, 652 méteres kiemelkedése nyújt.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://andiarengetegben.blog.hu/api/trackback/id/tr9816421580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása