Andi a rengetegben

Kéktúra 10. szakasz: Szárliget-Várgesztes 2/1. rész

2019. NOVEMBER

2020. december 30. - Andi a rengetegben

20191101_105008_300.jpgEredeti tervek szerint Bodajk-Szárliget. Szállásfoglaláskor ugyanis a gánti fogadóban nem volt erre a napra szabad szállás, foglaltam hát másnapra, ami ugyebár azt jelentette, hogy ellenkező irányból kell teljesítenem ezt a szakaszt. Első napra nem lett így hosszú a táv, ezért ráértem reggel kényelmesen a fél 10-es vonattal utazni Szárligetre.

Addigra felébredtek a későn kelők is, alig akadt ülőhely. 10 órakor meg is érkeztem és a múltkorival ellenkező irányba indultam el, egy kicsit többet gyalogolva a településen, mint legutóbb. Az időjárás kellemesen őszinek ígérkezett.

20191101_110347_300.jpgSzárligetről kiérve töredezett aszfalton vezetett az út még egy darabig, majd az 1-es főutat keresztezve, azzal párhuzamosan, de akkor már erdei ösvényen. Egy bal kanyar után egyre inkább az erdő csöndjébe veszett a közeli autóúton dübörgő járművek zaja. Néhány száz métert megtéve elérkeztem Csákányospuszta fölé, ahonnan szép kilátás nyílt a közeli dombokra, ám maga a településrész (tudniillik Tatabánya külvárosi része) csupán néhány házból áll. Aki a csöndet keresi, az itt biztos megtalálja. Innen a kék korábbi útvonala lezárásra került, ezt a területet megkerülve egy nagy mezőn keresztül tért vissza az eredeti jelzésre. Előttem a magaslesből egy pár mászott le éppen, ők haladtak előttem, míg mögöttem egy nagyobb csoport gyalogolt már valamivel hangosabban.

Hamarosan elérkeztem a Körtvélyesi-kilátóhoz vezető elágazáshoz. Itt vállaltam azt a 4-500 méteres kitérőt, ami az elején meredeken ívelt egyre magasabbra, bízva abban, hogy a panoráma majd kárpótol a fáradságért, meg azért, hogy a Mária-szakadékot kihagyom.

A 16 méter magas erdei kilátó 2015 májusában került felállításra a Tatabánya közelében fekvő Kiskopasz-hegyen. Háromszög alakú fémszerkezetét vörösfenyővel borították. A kilátóból letekinthetünk a Tatai-medencére, Tatabányára és a Gerecse vonulataira. Tiszta időben a Turul-szobor és a Ranzinger kilátó fémszerkezetes építménye is látszik.

Bizony, fel is másztam, hiába lógott már a belem, és ha már idáig eljöttem, akkor nem lentről fogom csodálni a kilátót, hanem fentről a tájat. Mire felértem, még jobban lógott a belem, mint eddig, valósággal magam után húztam emésztőszervem tekervényes rendszerét. Nekem csupán annyi volt mindezzel a bajom, hogy Tatabánya iparvárosa nem olyan feledhetetlen látvány, mint mondjuk a balatoni tanúhegyek. A Gerecse tömbje sem az a kimondottan magas, csipkézett, magával ragadó hegység kívülről, ami úgy mellbe vágna, ráadásul a múlt hetihez hasonlóan most is elég párás volt a levegő, ezért a Turul már nem volt igazán kivehető a távolban, pedig tudtam, hogy ott van, így inkább csak körbeszemléltem gyorsan és már indultam is tovább. Lefelé menetben rövidesen ismét becsatlakoztam a kék útvonalába, s pár lépéssel odébb el is értem a körtvélyesi erdei temetőt.

Ez olyan települések temetője, amelyek – lakóikkal együtt – már eltűntek a föld színéről. Az 1800-es évek elejétől a körtvélyesieken kívül ide temették Csákányos, Szent Tamás és Kapberekpuszta lakóit is. A síremlékek évtizedek óta az enyészet örök fogságában várják elmúlásukat.

Folytattam utamat Vitányvár felé. Ez azon kevés várak egyike, ahol még sosem jártam, ezért nagy reményekkel telve lépkedtem felé. Amikor már elég közel voltam, egy egész csapatnyi ember közeledett másik ösvényről és vágódtam közéjük, megelőzve egyik-másik gyereket. A vár vakítóan fehér romjai a kopaszodó erdőben sem látszanak messzebbről, csak amikor már elég közel kerül hozzájuk az ember. Az úttalan úton megközelíthető bejáratnál figyelni kell, mert nincs másik lehetőség a romok közé jutni. Keskeny, csúszós, apró kavicsos, néhány tíz centiméter széles csapás mindössze, ami az omladozó falak tövében található „kapuhoz” vezet.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://andiarengetegben.blog.hu/api/trackback/id/tr4716325924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.01. 13:15:30

Kedves Andi!
Gratulálok a blogodhoz, csak nemrég találtam rá és most újév napján volt időm először beleolvasni. Magam is OKT teljesítő vagyok és a leírásaid sok szép emléket felidéztem bennem! Kitartást kívánok a folytatáshoz!
Üdvözlettel: Horváth Béla
süti beállítások módosítása